15
Fotogalerie

500px – sociální fotosíť lepší než Instagram?

Není lepší místo pro prezentaci fotografické tvorby než internet. Na webu najdeme stovky sociálních obrázkových sítí, jen některé však přitahují pohledy milionů diváků. Patří mezi ně i v Česku stále oblíbenější 500px.

Průkopníkem v oblasti sociálních sítí je samozřejmě Facebook, není proto divu, že pod jeho křídla spadá i jedna z oblíbených obrázkových galerií – Instagram. Ovšem i on má své konkurenty, kteří nabízejí podobné „služby“ a k tomu i leccos navíc.

Obrázek 9.jpg

Hlavní „nevýhodou“, resp. podstatou Instagramu je fakt, že se primárně jedná o mobilní aplikaci sloužící k úpravě a sdílení fotografií pořízených telefonem. Právě tato vlastnost je pro mnohé uživatele limitující, neboť počítačová – webová verze Instagramu je značně okleštěná a velkým problémem už může být pouhý upload snímků z počítačových úložišť. Pokud je právě toto důvodem, proč Instagram nepoužíváte, může být pro vás zajímavou alternativou 500px.com.

Bez fotomrvítek, zato na velkou obrazovku

Ovšem. Předně zapomeňte na to, že vám 500px jakkoli pomůže s úpravou pořízených snímků. Jeho součástí není žádný, byť jednoduchý editor. Po nahrání fotografie je k dispozici jen primitivní ořezový nástroj, jimž ovšem vybíráte pouze část záběru, která se bude zobrazovat ve čtvercovém výřezu na vašem profilu. Upravovat lze však metadata snímku, včetně přiřazování klíčových slov, což je úkon velmi důležitý, neboť právě hashtagy a vyplnění „metadatového formuláře“ zajistí vyšší návštěvnost vašich fotografií.

Obrázek 4.jpg

Návštěvníci vaši galerie mohou zhlédnuté výtvory olajkovat, popř. jim udělit tzv. fave, jimž si je zařadí do své sbírky oblíbených snímků (zobrazují se pod položkou Favorites na horní liště). Totéž platí samozřejmě i pro vás při zobrazení fotografií ostatních uživatelů. Pod kontrolou máte také počet zobrazení svých výtvorů.

Poznej srdeční tep své fotografie

Zvláštní vychytávkou je tzv. Pulse, tedy divácká úspěšnost konkrétní fotografie. Algoritmus, dle něhož se pulz (v procentech od 0 do 100) vypočítává, je přísně tajný, velmi pravděpodobně však bere v úvahu počet zobrazení snímku, zanechané lajky a favy… Čerstvě nahrané fotografie, které se nejvíce roztepají, putují na VIP stránky Upcoming či Popular (nad 80 %), kde setrvají 24 hodin od svého nahrání – tento časový interval jednak zajišťuje divákům pravidelný přísun nových inspirativních fotografií a jednak dává všem aktivním uživatelům šanci vyniknout svou tvorbou.

Obrázek 18.jpg

Součástí 500px.com je také Blog, na němž je dán prostor medailonkům a „pracovním“ příběhům vynikajících fotografů, vzdělávacím článkům s tipy, triky a návody, jak pořídit dobré snímky, i fotografické technice. Ale začněme od začátku…

Pokračování 2 / 3

Já aneb Jak nejlépe prezentovat svou tvorbu

Pokud se chcete aktivně podílet na životě 500px, musíte se nejprve zaregistrovat. Jestliže máte založen účet na Facebooku, Twitteru nebo Googlu +, můžete tak učinit prostým kliknutím na jeden z odkazů, jinak se lze registrovat prostřednictvím e-mailu.

Obrázek 11.jpgObrázek 19.jpg
Založený profil můžete spravovat – úpravou osobních údajů, přidáním profilové fotky, výběrem „obálky“.

Filepicker: Chytrý lapač obrázků

Poté už můžete začít s nahráváním snímků přes položku UPLOAD na horní liště, a to přímo z úložiště v počítači – buď prostým přetažením snímku, nebo výběrem ze složky. Ovšem výbornou vychytávkou je možnost uploadování fotografií z jiných sociálních sítí a internetových úložišť přes službu Filepicker: podporovány jsou Dropbox, Flickr, Facebook, Google Drive, Gmail, Instagram, Picasa, Box, OneDrive, Amazon Cloud Drive. Samozřejmě je nutná autorizace vyplněním přihlašovacích údajů.

Obrázek 3.jpgObrázek 14.jpg

Co se týče velikosti nahrávaných snímků, samotný název webu 500px je poněkud zavádějící, rozměry vložených fotografií totiž nejsou limitovány, naopak pokud chcete využít služby 500 Prime, o niž bude řeč v další kapitole, je větší velikost fotografií dokonce žádoucí. Ve Free verzi jste omezeni pouze počtem snímků, které můžete nahrát za týden – je jich přesně 20.

Placené verze 500px

Předplatit si lze upgrade Plus za 20 dolarů/rok, Awesome (60 dolarů/rok) a Awesome + Adobe (165 dolarů/rok), kde máte k dispozici Adobe Photoshop CC, LR CC. Ve všech placených variantách máte k dispozici neomezený prostor k publikování snímků, pokročilé statistiky, možnost organizace nahraných fotek a ve variantě Awesome/Awesome + i možnost založení vlastní domény ve tvaru www.jméno.com.

Nedílnou součástí života na sociální sítí je budování vztahů s ostatním uživateli, který na 500px tradičně stojí na mechanismu sledování (Following). Čím větší pavučinu utkáte, tím více do ní lapíte mušek, které váš profil nakrmí lajky a favy a otevřou vaši tvorbu očím dalších uživatelů. Spřátelené duše si můžete na profil „natáhnout“ také pomocí funkce Find Friends, jež vyhledá vaše přátelé z jiných sociálních sítí. Veškeré aktivity sledovaných uživatelů se zobrazují v tzv. FLOW (po kliknutí na domeček na hlavní horní liště).

Obrázek 22.jpg

Jak je důležité míti data

Ještě před publikováním snímků lze vyplnit lištu s metadaty, a to buď hromadně, nebo po jednom snímku. Název, kategorie (z rozbalovacího menu), klíčová slova. Z EXIFu obrazového souboru si aplikace vytáhne informace o fotoaparátu a nastavení expozice, popř. zeměpisné souřadnice. Pokud jste je při exportu snímku z fotoeditoru vymazali, lze je doplnit ex post ručně.

Obrázek 15.jpgObrázek 17.jpg

Snímky samozřejmě můžete zveřejnit bez vyplnění formuláře a informace doplnit posléze, nebo vůbec, což by ovšem byla škoda, neboť jak bylo řečeno výše: více vyplněných údajů znamená více návštěvníků.

O dění na vašem profilu, obdržených lajcích a favech, jste zpravování na pravé boční rozbalovací liště. Tytéž informace, včetně počtu zhlédnutí snímků slouží výborně jako zpětná vazba, jejímž prostřednictvím si ověříte diváckou úspěšnost svých fotografií, zkrátka a jasně zjistíte, co se lidem líbí a které typy snímků jsou in a nejvyhledávanější.

Obrázek 5.jpg

Co se týká organizace snímků, ve Free verzi nemáte k dispozici v podstatě žádné nástroje, v placených verzích můžete třídit snímky do vlastních kategorií (SETS), popř. si vytvořit stránky s vlastním portfoliem (PORTFOLIO) – jedná se v podstatě o typ hostingu s možností využití přednastavených šablon a témat nebo jejich úpravy v HTML, CSS a JavaScript (jako např. na Webnode). Služba Portfolio je dostupná od verze Awesome.

Pokračování 3 / 3

Ti druzí aneb S dovedností šmíráka

500px nemusí sloužit pouze jako místo prezentace vlastní tvorby, stejně dobře funguje jako inspirační zdroj. Jednoduše pracuje na principu reciprocity: Buď objeven a objevuj druhé!

Na 500px publikují fotografie nejen amatérští fotografové, ale také profesionálové, kteří se fotografií živí. Kvalitních snímků je tu tedy spousta, což ovšem platí i pro obrazový balast. 500px však nabízí řadu nástrojů, které vám mohou pomoci soustředit se na oblíbené žánry i autory, popř. si vytvořit osobní sbírku oblíbených fotografií.

Hledej a objevuj!

Nedílnou součástí hlavního horního panelu je ikona DISCOVER, po jejímž odkliknutí se ocitnete ve VIP světě 500px. Uvítací stránka je samozřejmě napěchována tím nejlepším (Popular, snímky s Pulsem nad 80 %), co se na webu v poslední době objevilo. Na boční liště můžete navíc přepínat mezi chytře vymyšlenými kategoriemi.

Obrázek 18.jpg

V hlavní nabídce mimo jiné najdete i čerstvě nahrané snímky, Fresh, a fotografie, které mají šanci dostat se do kategorie Popular – Upcoming (s Pulse nad 70 %). Editor’s Choice dává prostor obrázkům, jež sice nenasbíraly tolik diváckých bodů, ale podle redakce jsou něčím výjimečné a zajímavé. Trending Profiles zase prezentují profily nejlepších fotografů podle zvoleného žánru.

Obrázek 21.jpg

Snímky lze třídit také podle jejich žánrového zařazení (Categories) – v rámci každé kategorie se zobrazí nejlépe hodnocené fotografie. Pokud potřebujete nalézt specifičtější snímek, pomůže vám vyhledávání pomocí tagů (štítků), které můžete libovolně řetězit (viz obr. níže). Zobrazené fotky poté můžete třídit podle žánru, relevance, pulzu (Pulse), doby nahrání (Newest) apod. Vyhledávat lze samozřejmě také podle uživatelů (People).

Obrázek 44.jpg

500px je mezinárodní web s kořeny v Kanadě, je proto logické, že je lokalizován do angličtiny a týž jazyk je hlavním komunikačním prostředkem mezi uživateli, a tudíž nejlépe funguje při štítkování. České tagy lze sice použít též, ovšem je nutno počítat s tím, že s jejich pomocí bude vyhledávat minimum návštěvníků 500px. Čili: Bike je lepší než kolo!

Podle svého zaměření se můžete připojit do specializovaných skupin (GROUPS), kde se „potkáte“ s podobně naladěnými jedinci, snáze představíte svou tvorbu lidem se stejnými zájmy a dostanete zpětnou vazbu v podobě komentářů u snímků. Sami můžete založit až 3 vlastní skupiny.

Prodej se!

Specialitou 500px je služba 500px Prime, která je dostupná ve všech uživatelských verzích, včetně bezplatné. Pokud jí využijete, může vaše galerie sloužit nejen k prezentaci fotografií, ale přímo k jejich prodeji. Pokud chcete poskytnout svůj snímek k prodeji, musíte v prvé řadě souhlasit s licenčním ujednáním (Contributor Licensing Agreement) a poté vyplnit jednoduchý, sedmibodový formulář, případně doplnit model a property release čili souhlas osob zachycených na snímku nebo majitelů zaznamenaných objektů se zveřejněním fotografie. Z prodeje získáte 70 %. Pozor: Fotografie musí mít kraší stranu delší než 2 000 px.

Obrázek 10.jpg

Hodnocení

500px je skvělá webová platforma pro prezentaci snímků a nevyčerpatelný zdroj inspirace. Propracovaná síť vyhledávacích, statistických nástrojů a služeb dovoluje nejen výborně se orientovat v produkci ostatních fotografů, ale i ve své vlastní tvorbě. Přívětivý design stránek a propracované uživatelské prostředí, v němž se snadno zorientuje i počítačový amatér, jsou jen onou pověstnou třešničkou na dortu. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud