Leni Riefenstahl, Hitler a černoši

Leni Riefenstahl, Hitler a černoši

Dosáhnout vrcholu ledovce, na kterém stojí jen ti nejvýznačnější fotografové, je velmi obtížný úkol, jenž se podařil jen hrstce nejtalentovanějších a nejschopnějších umělců. Mezi těmito špičkami převažují fotografové mužského pohlaví. Jednou z mála žen, která svou fotografickou kariéru dotáhla velmi daleko,je Němka Leni Riefenstahl. Nahlédnout pod pokličku jejího zajímavého života vám v současné době umožní londýnská výstava.

Cesta Leni Riefenstahl k fotografii vedla po velmi klikatých stezkách. Tato nadaná Němka začínala svoji kariéru jako baletka. Přestože vystupovala ve více než sedmdesáti baletních představeních a vybudovala si na divadle své jméno, náhoda ji zavedla jinam. V roce 1924 si ve svých dvaadvaceti letech poranila koleno a musela se na čas vzdát své profese. Za osudový okamžik považuje Riefenstahl zhlédnutí filmu Hora osudu (1924) od německého režiséra Arnolda Fancka. Byl to právě tento film, který nasměroval její kroky od jeviště k filmovému plátnu. Odhodlaná dívka se v Berlíně s Arnoldem Fanckem seznámila osobně a režisér ji začal obsazovat do svých filmů. Leni k filmování nepřistupovala jen jako pasivní herečka, ale snažila se z tohoto řemesla naučit co nejvíce.

Osudový Hitler
Možná právě zde se počíná okamžik, který jí vypálil na rameno cejch hákového kříže, který si s sebou Riefenstahl nesla až do své smrti. Kromě Arnolda Fancka jí totiž učaroval i jiný Němec – Adolf Hitler. Právě pro něj začala točit ve 30. letech propagandistické filmy. Snad nejproslulejší z nich – Olympia - zpracovává téma olympijských her v Berlíně. Jaký ideál hledala fotografka a režisérka v záběrech z olympiády? Byl to ideál antické harmonie, jak tomu nasvědčují její fotografie starořeckých soch postavených do kontextu s živými atlety, či ideál nacistické propagandy na snímcích sportovců v německých dresech se znakem hákového kříže, a fotografie samotného Hitlera?

Pryč do Afriky
Sama Riefenstahl se od nacismu distancovala, pro mnohé však zůstala již jen Hitlerovou spolupracovnicí. Svého cejchu se snažila zbavit, když odjela do Afriky, kde po patnáct let žila mezi domorodými kmeny a fotografovala obyvatele černého kontinentu. Možná si nevybrala to nejvhodnější téma, protože snímky atletických těl černochů připomněly jejím odpůrcům fotografie atletických těl sportovců. Z těchto fotografií však rozhodně dýchá zajímavá atmosféra. Je z nich poznat, že Leni nefotografovala jen cestopisný dokument, ale prostředí, ve kterém žila.


Leni Riefenstahl: Jamila

Pokračování 2 / 2

Pět životů Leni Riefenstahl

Ve výčtu činností Leni Riefenstahl nelze opomenout její potápěčské období. Navlékla si neoprén a vydala se zkoumat podmořské hlubiny. Ani tentokrát se nevzdala své fotografické a filmové vášně. Vznikly tak překrásné snímky zachycující podmořský život. Ve fotografických knihách Korálová zahrada a Zázrak pod vodou dokazuje Riefenstahl svoji fotografickou genialitu. Ve světě mořských živočichů opět realizovala fantastické umělecké projekty a tentokrát jí již konečně nikdo žádnou souvislost s nacismem vytýkat nemohl.

Zůstane Leni Riefenstahl pro příští generace Hitlerovou přítelkyní či všestranně nadanou ženou a vynikající filmařkou a fotografkou?


Leni Riefenstahl: Nuba Village


Na žádnou z otázek nám již Leni osobně neodpoví, loni se její životní cesta ukončila - zemřela ve věku 101 let. Odpovědi můžeme hledat pouze v její práci, kterou po sobě zanechala. Tuto možnost nám nabízí londýnská galerie Atlas, která na toto léto přichystala výstavu Olympia and the Nuba představující Leniny fotografie z olympijských her a z Afriky. V roce 2000 vyšla v nakladatelství Taschen kniha Leni Riefenstahl – Five lives (Pět životů). Leni toho opravdu za sto let, po kterých mezi námi pobývala, stihla mnoho. Byla úspěšnou baletkou, herečkou, režisérkou, fotografkou i potápěčkou. Pořadatelé londýnské výstavy si z široké palety Leniny práce vybraly právě ty nejkontroverznější snímky řešící nejpalčivější otázky její kariéry, a tak se tato výstava stává jednou z nejzajímavějších letošního léta.

Výstava Olympia and the Nuba je přístupná do 28. srpna, od pondělí do pátku od 10 do 18 hodin, v sobotu od 12 do 17 hodin
Atlas Gallery, 49 Dorset Street, WIU 7NF, Londýn, Anglie, www.atlasgallery.com

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud