“Fotografování je moje metoda k vysvětlení tohoto zmateného světa, který se na mě neustále řítí,” jsou slova Arthura Tresse, amerického fotografa, jehož dílo mohou návštěvníci Pražského domu fotografie zhlédnout do konce října 2004.
Výstava nazvaná Fantastická cesta představuje reprezentativní výběr z retrospektivy významného amerického fotografa. Na panelech nalezne návštěvník jakýsi průřez autorovou 45 letou kariérou a projde si cestu od raného fotožurnalismu k surrealismu, erotičnosti a inscenované imaginativnosti. Vybrané fotografie ukazují Tressovo bádání na poli dokumentární práce (málokdy viděné snímky), jeho prozkoumávání sexuality i propracovaný koncept souborů Opera pro čajovou konvici, Fish Tank Sonata a Requiem pro těžítko. Jeho fotografické dílo (zejména nejznámější série jako např. Sběratel snů, Stín a Divadlo mysli) je protknuto snovou obrazotvorností.
Zaplavený sen, Ocean City, New Jersey, 1971
Arthur Tress (1940) fotografuje od dvanácti let. Ze začátku jej zajímaly hlavně chátrající domy a pomalu rozpadající se Coney Island. Z tohoto prostředí pramení Tressovo okouzlení surrealismem, které se promítá v jeho fotografiích. Rovněž jako dítě z rozvedené rodiny se pohyboval neustále mezi světem matky pocházející z nižší společenské vrstvy a světem otce, zbohatlíka. Rozdílné životní podmínky introvertní Arthur jednak pozoroval, jednak i zachycoval svým objektivem.
Ačkoli Tresse zajímala i malba a film, se kterými při svém studiu na Bard College “potkal”, pouto k fotografii bylo silnější. Dokumentární styl, kterým pracuje ovšem vždy charakterizovalo osobité a výtvarné pojetí. Tressovy snímky vynikají surrealistickou senzitivitou a představivostí. Jeho zájem o společnost prohloubily cesty po Evropě, Egyptě, Mexiku, Indii, Japonsku a Africe, kde poznal rituály a náboženské obřady.
Stephan Brecht, Nevěsta a ženich, New York, 1970
Fotografie vystaveny v Pražském domu fotografie budí zdání dokumentu, jsou však inscenovány. Tress v nich spojuje divadlo, fantazii, vytváří jakousi mytickou vizi světa. Figurativní záběry s pózujícími osobami a přidanými rekvizitami zprostředkovávají Tressův zájem o vizuální sny a archetypy. Ze stylizovaných záběrů nápadně vystupuje téma koloběhu života, smrti a zejména smrtelnosti. Tress-režisér své obrazy inscenuje divadelním způsobem. Vznikají tak fascinující smyšlená a alegorická zobrazení obav, skrytých snů a tužeb.
Akt fotografování je Tressovi nutností, jak sám vysvětluje. ”Moje naléhavá potřeba fotografovat se aktivuje téměř biologickým instinktem pro sebeochranu před chaosem. Fotoaparát je mechanický stroj, který rozšiřuje moji přirozenou schopnost a touhu po smysluplném uspořádání věcí. Potřebuji to k přežití.”
Arthur Tress: Fantastická cesta
Pražský dům fotografie
do 31. října 2004