Ne každý má svoji letní dovolenou spojenou jen s ležením na slunci někde u vody. Řada lidí dává přednost návštěvám historických památek ať už v zahraničí nebo u nás. Pokud si chcete kromě pohlednice odnést z návštěvy kulturní pamětihodnosti i vlastní snímek, možná se vám bude hodit pár následujících rad.
Fotografování architektury má dvě podoby. Může se jednat buď o emotivní pohled nebo o popis informace. V prvním případě se obvykle fantazii meze nekladou a může se jednat o různé polocelky a detaily z nejrůznějších úhlů. Naučit se dá snadno – pomocí experimentů. Daleko složitější úkol představuje druhá kategorie snímků a těmi se budeme zabývat. Na popisnou fotografii jsou totiž kladeny daleko vyšší technické nároky.
Pixely, netřeste se
Snímek se soudkovitým zkreslením a kácejícími se liniemi
Stativ do kapsy
Předchozí záběr s vyrovnáním soudkovitosti
Když se kácí, něco se ztrácí
Kácející se linie vyrovnávejte až na závěr
Do řady, vyrovnat!
Snímání teleobjektivem z velké dálky zabraňuje kácení linií přirozenou cestou
Ulice bez lidí
Tentýž objekt, snímaný z jiného úhlu z menší vzdálenosti, se kácí
Všechno zpět
Někdy je zkrátka každá rada málo platná a kácejícím se liniím ani okolostojícímu davu se vyhnout nedá. V takovém případě doporučuji udělat z nouze ctnost a podhled ještě zvýraznit. Výsledný snímek už sice nebude obsahovat každý detail okenních výzdob, ale zase na druhou stranu může podtrhnout například tyčící se charakter stavby. Při snímání směre nahoru se navíc dozajista v záběru vyhnete i těm nejvyšším lidem okolo.
Jak vybrat vhodný digitál pro focení architektury?
- Měl by mít široké ohnisko. Ideální digitál by měl mít ohnisko alespoň 28 mm (ekvivalent kinofilmu).
- Objektiv by měl mít minimální soudkové zkreslení, protože se obtížně napravuje v počítači. Z tohoto pohledu jsou ultrazoomy zcela nevhodné.
- Optický nebo mechanický stabilizátor je velká výhoda, pokud neradi nosíte stativ.
- Funkce pro panoramatické záběry vám pomůže nahradit i to nejširší ohnisko.
- Větší rozlišení znamená více drobných detailů v obraze.
- Nízký šum při vyšších citlivostech umožňuje častěji snímat z ruky i za zhoršených světelných podmínek.
- Měl by mít časovou spoušť nebo dálkové ovládání.
- Výhodné jsou přístroje, které mají na objektivu sluneční clonu.
- Drobné detaily střech proti jasné obloze jsou rájem pro aberaci. Vybírejte tedy i s ohledem na chromatické vady objektivu.
- Objektiv by měl mít závit pro případ, že budete chtít dokoupit širokoúhlou předsádku.
Článek byl převzat z časopisu Computer.