Jak dělat lepší fotografie?

Jak dělat lepší fotografie?

Dobrá fotografie vyvolává emoce. Těch lze docílit mnoha prostředky a postupy. Málokdo z profesionálních fotografů prozradí, že za dobrým výsledkem a jednou kvalitní fotkou jsou desítky špatných snímků a hromada práce v grafickém editoru.

Na následujících řádcích se pokusím nastínit základní postupy, jak vyvolávat emoce a jak tvořit hezké a neobvyklé fotky i bez špičkového vybavení. Už při pořizování snímku i následnými úpravami pomocí softwaru lze obrázek zlepšit o 100%. Dozvíte se, na co se vyplatí dávat pozor a jak dát fotkám šmrnc.

I s levným nádobíčkem lze pořídit kvalitní a zajímavé kousky, vyvolávající v divákovi přesně takové emoce, jaké si fotograf přeje. Článek je určen spíše začínajícím autorům, kteří s fotografií jako takovou nemají příliš velké zkušenosti. Snažil jsem se názorně vysvětlit principy, které jsou jinde popisovány krkolomně, zdlouhavě a s hromadou odborných výrazů. Profíci možná nad některými radami ohrnou nos, ale malé "opáčko" se vždycky hodí.

Vyberte vhodné světlo

Je lepší fotit navečer nebo ráno. Boční světlo působí emotivněji, stíny jsou delší a výraznější. Fotografie vytvořené v poledne jsou neplastické, ploché. Nepoužívejte blesk. Přijdete o stíny, fotka bude placatá a nezajímavá. Od blesku vás budu nejednou odrazovat. Profíci se možná ušklíbnou, ale ti vědí, že s profi blesky lze čarovat. Tento článek je ale určen běžným fotografům, kteří za své vybavení neutratí astronomické částky.

Jedním z prvků, na kterém si dávám záležet u svých dark art fotografií, je právě ostré boční světlo. Zkuste si následující snímky představit s přímým nasvětlením nebo s využitím blesku. Byly by o ničem. Podívejte se na směr světla a vzniknuvší stíny.


Šipky ukazují směr světla


Šipky ukazují směr světla

Poznámka: Dark Art je specifická a nepříliš rozšířená odnož fotografického a grafického umění kombinující oba tyto žánry dohromady pomocí fotomanipulace. Dark Art fotografie bývají temné až hororové a jsou zaměřeny na lidské portréty. Typickou galerii Dark Art fotek si můžete prohlédnout třeba zde. U nás se Dark Artu věnuje minimální množství lidí.

Ztmavujte

Člověk je zvyklý vidět to tmavší dole. Ztmavte spodní část a fotka bude příjemnější a lidštější. Ztmavte horní část a bude působit emotivněji a melancholičtěji. U této drobné úpravy platí lidové "Za málo peněz hodně muziky", protože ač se jedná o drobnost, hodně fotografii pomůže.


Původní verze


Ztmavená horní a dolní část

Pohrajte si s barvami

Ne vždy je vhodné zanechat fotce původní barevnou sytost. V drtivé většině svých fotek barvy ubírám, mnohdy až k odstínům šedi. Takové fotky působí chladněji, neútulně, ale jsou emotivnější. Experimentujte s barvami. Někdy je dobré zabarvit snímek mírně dožluta nebo domodra. Někdy se hodí barvy naopak posílit. Někteří fotografové záměrně svá díla zahalují do jemného odstínu specifické barvy a tím si vytvářejí originální rukopis.


Původní barevná verze

Snížená sytost barev

Původní barevná verze

Zvýšená sytost barev

Tip pro ostrou fotku

Dobrá fotka je ostrá fotka. S vyloženě rozmazanou fotkou už nic neuděláte, software není všemocný, ale může vám pomoci, a to mnohdy dost výrazně. Právě s ostrostí má mnoho začínajících fotografů obrovské problémy.

Můj soukromý tip na hezky ostrou fotografii: zvětšete obrázek na dvojnásobek požadované velikosti (chcete-li mít obrázek v rozlišení 800x600, zvětšete ho na 1600x1200). Nyní ho několikrát doostřete tak, aby byl mírně přeostřený. Zmenšete ho zpět na původní velikost (v našem případě 800x600). Bingo. Asi to jde i jinak, cest je mnoho.

Retušujte, vyhlazujte

Zrnitá fotka s výrazným šumem málokdy působí dobře. U nočních snímků je to typické. Využijte redukci šumu, vyhlaďte rovné plochy bez výrazné struktury (např. silnice či obličeje). Opatrně u struktur (např. tráva), tam by byl výsledek přesně opačný. Příliš výrazné kamínky na prašné cestě odpoutávají pozornost. Klidně je vyretušujte. Divák si ani neuvědomí, že tam byly. Stejně by ho rušily.

Někdy lze výrazný šum využít pro zvýraznění atmosféry. Nebojte se experimentovat, zkuste šum nebo zrno i přidat a bádat, co to s fotkou udělá.

Zjemňujte

Snový nádech a zjemnění ostrých přechodů je dobrý nápad, chcete-li mít fotografii klidnou a příjemnou. Můj tip: v grafickém editoru vytvořte do nové vrstvy kopii fotografie a rozmažte ji. Této rozmazané vrstvě pak nastavte průhlednost a překryjte jí původní fotografii. Dostanete dvě vrstvy nad sebou. Rozmazaná a poloprůhledná překryje původní ostrou. Zjemníte kontrastní přechody se zachováním ostrosti. Této technice se říká změkčení či softování.

Existují pro ni i speciální pluginy do grafických editorů. Obecně lze experimentováním s ostrostí objevit různé možnosti a hodně fotkám pomoci, ale to je spíše na samostatný článek.

Pokračování 2 / 3

Vlastní nápady a kreativita se cení

Nefoťte všechno

Nebojte se uříznout broučkovi tělíčko (obrazně, proboha!). Fotíte-li budovu, klidně část usekněte a nechte diváka, aby si domyslel zbytek. Lidé mají tendenci domýšlet si to, co se jim hodí. Příkladem může být následující fotografie. Motiv působí impozantněji, není-li zobrazen celý. Tento postup je ideální pro vodní plochy. Nenaznačením jejich velikosti snímku dodáte úplně jiný ráz.


Co je vpravo za obrubníkem? Strmý sráz, pole, vodní hladina, silnice? Fantazie je mocná čarodějka


Využívejte popředí

Zakrýt část hlavního motivu nemusí být vůbec od věci. Klidně nechte vyčuhovat jen část automobilu, na který se zaměřujete. Foťte zpoza keře. Nechejte v záběru kmen stromu těsně před vámi. Foťte z trávy nebo z houští. Popředí vyplní fotku a skryje hluchá místa. Snímek je akčnější.


Drátěný plot vlevo dodal fotce dynamiku

Vytvářejte kontrasty

Odlišnost provokuje a přitahuje pozornost. Dva velké stromy vedle sebe nezaujmou. Malý vedle velkého ano. Obrovské hejno ptáků nic neřekne, divák se nemá na co zaměřit. Dvojnásobný ptačí jedinec v houfu či stožár okamžitě přitáhne pozornost. Hledejte motiv, nenuďte. Internet je plný prázdných výcvaků. Odlište se, třeba i za cenu toho, že vás nepochopí.

Pryč od středu

Hlavní motiv neumisťujte na střed. Posuňte ho do strany, je to tak lepší a přirozenější. Říká se tomu třetinový princip, neboli zlatý řez, který využívají umělci již po staletí (Google poradí). Rozdělte si snímek do třetin a důležité prvky snímku umístěte do jejich průsečíků. Nebojte se je dát i úplně do rohu.

Člověk podvědomě "čte" obrázek z levého horního do pravého dolního rohu. To nejdůležitější by se tedy mělo nacházet nejlépe vpravo dole. Rohy fotky jsou magická místa poutající na sebe pozornost. Středovky jsou známkou amatérismu. Také proto se za své staré snímky tak stydím.

Pamatujte však na to, že více prostoru by mělo být ve směru pohledu fotografované osoby či zvířete, jsou-li hlavním motivem. Opět téma na dlouhé povídání a hromadu ukázek, snad příště.


Středová kompozice


Vhodnější volba

Nebojte se tmy

Vydáváte-li se na lov nočních snímků, začněte těsně před úplným setměním, kdy ještě není obloha zcela černá. Barevné tónování při stmívání má něco do sebe. Nefoťte z ruky, fotky budou rozmazané. Nemáte-li stativ, položte přístroj klidně na patník, takové situace jsou mnohdy skvělou zásobou originálních kompozic. Ani blesk u nočních fotografií není dobrý nápad. Noční fotografie má obrovské kouzlo i potenciál, který mnoho začínajících fotografů neumí využít. Vyzkoušejte a uvidíte.

Řežte, sekejte, stříhejte

Málokdy se vám povede vyfotit scénu ideálně. Nepodstatné věci nemusí být vidět. Nebojte se ořezat i více než půlku snímku. Vidět by mělo být opravdu jen to nejdůležitější a mělo by to být také na optimálním místě. Pokud už jste vyfotili středovku, ořežte obrázek tak, aby byl hlavní motiv mimo střed.

Vyzkoušejte, jak snímek vypadá zrcadlově otočený. Budete překvapeni, jak rozdílný dojem ve vás otočená fotka zanechá. Asi čtvrtinu svých fotografií zrcadlově otáčím. V dokumentárních fotkách s otáčením opatrně, lidé nemusí skousnout svatého Jiří jinak, než skutečně stojí. Pozor si také dejte na zrcadlově otočené nápisy.


Původní verze


Zrcadlově otočená verze (finální)

Změňte formát

Nebojte se úplně změnit formát vašeho díla. Někdy se hodí čtverec, jindy úzký pruh. Vyzkoušejte i netradiční formáty. Zkuste širokoúhlý ořez, oproti běžnému poměru stran 4:3 působí většinou příjemněji. Moc nedoporučuji fotit na výšku (i když třeba u aktů si moc nevyberete), na monitoru taková fotka nevypadá dobře. Při prohlížení jsou okolo ní rušivá hluchá místa.

Přidejte rámeček

Není to jen hezký doplněk. Dáte tím fotografii prostor, zvýrazníte formát. Lidé se na fotku budou lépe soustředit, ta více vynikne a upoutá pozornost. Tady pozor na experimenty, různé barevné rámečky s přechody či dokonce strukturou na pozadí spíše uškodí, čehož si můžete všimnout v mnoha webových galeriích. V jednoduchosti je krása. Jde přeci o fotku. Rámeček je také ideálním místem pro podpis.


Něco tomu chybí


S rámečkem je to lepší

Úpravy neukládejte přímo do originálního obrázku

Mnohokrát se vám stane, že se rozhodnete obrázek upravit jinak, některou úpravu anulovat. Volte nedestruktivní úpravy, ukládejte v grafickém editoru změny do vrstev nebo do zcela jiného souboru. Až se k nim budete vracet, oceníte to. Vytvoříte si tak vlastní tutoriál, jehož jednotlivé kroky budete mít vždy jako na dlani. Ukládejte různé úpravy do různých vrstev, přepínejte mezi nimi. Často bývá ta zavržená nejlepší.

Pokračování 3 / 3

Osvědčené tipy

Naslouchejte okolí

Vložte svá díla do webových fotogalerií (i zahraničních) a poučte se z kritiky. Pokud vám více než tři lidé řeknou, že je něco špatně, asi to tak bude. Vyslechněte si názory druhých. Přijměte kritiku, byť tvrdou. Jen díky ní se můžete zlepšovat. Originalita někdy zůstává nepochopena, s tím se musíte smířit. Nefotografujete pro sebe. Na druhou stranu je hloupost dělat jen to, co chtějí druzí. Buďte sví a nebojte se svými fotkami provokovat. V rámci slušnosti, samozřejmě. Jste-li přesvědčeni o vlastním postupu, trvejte na něm.

Porušujte pravidla

Někdy je lepší spolehnout se na vlastní cit a oprostit se od všech pravidel. Vyfotit scénu obráceně, just ji píchnout na střed. Neříkám, že je to špatně. Ale s rozumem. Obrázek by měl být v prvé řadě čitelný. Musí být jasné, o co vám jde.


Záměrná středová kompozice

Záměrný náklon roviny

Experimentujte!!!

Tento ani jiné články nejsou dogma. Je naprostá hloupost slepě se řídit tím, co vám někdo nakuká. Nejužitečnější jsou vlastní zkušenosti. Není důležité něco jen tak udělat, je důležité vědět, jak a proč to udělat. Hezké přísloví říká: "Dejte příteli rybu a nakrmíte ho na jeden den. Naučte ho rybařit a nakrmíte ho na celý život". Sledujte fotografie autorů, které se vám líbí a snažte se pochopit jejich cíl, účel i postup tvorby.

Nekopírujte, není nic horšího, než se piplat jen s tím, co dělají ostatní. Originalita se obrovsky cení. Většinou ale až dodatečně. Při focení přemýšlejte, rozvrhněte si předem snímek. Mnozí si myslí, že stačí chodit a cvakat. Jsou spokojeni s průměrnými snímky, dobře jim tak. Nebojte se využít netradiční postupy, úpravy, foťte to, co vás baví, věnujte tomu čas.

Obdivované fotografie divoké zvěře či vodních ptáků nejsou výcvaky. Jejich autoři čekají mnohdy bezvýsledně celé hodiny, brodí se po pás ve vodě, mrznou ve větru. Perfektního výsledku bez obětí nedosáhnete. Mnohé si lze ulehčit, důležité jsou zkušenosti. Vyražte do staré tovární haly, na okraj hlubokého lesa, přivstaňte si na pořádnou mlhu. Sami budete s výsledkem mnohem spokojenější, snímky pro vás budou něco znamenat. A bude to na nich znát.

Jakmile pochopíte principy, budete mnohem mocnější a vaše díla působivější. Budete moci manipulovat s náladami lidí, ovlivníte jejich pohled na fotografované místo. Budete-li chtít, rozesmutníte nebo rozveselíte je. Můžete na ně působit pocitem ztísněnosti i radosti. Vhodný název fotografie a komentář někdy velmi pomůže.

Doporučení pro lepší snímky

  • Ponurost a depresivní ráz získá fotografie výrazným ztmavením její horní části.
  • Fotografie s tmavší spodní částí je přirozenější a příjemnější.
  • Snový dojem vyvolá snížení barevnosti či nádech do jednoho odstínu. Perfektní je opravdová mlha.
  • Jemný barevný přechod uklidňuje. Obloha bez mráčku přecházející z jednoho odstínu barvy do druhého je velmi dobrý základ.
  • Středovka je většinou bezpohlavní a nudná. Mnohem působivější je umístění motivu k okrajům fotografie.
  • Zaplněná levá strana působí znepokojivě, zaplnění pravé strany vytváří klidnější dojem.
  • Využitím popředí bude fotka akčnější a plnější.
  • Chcete-li zaujmout, vytvářejte kontrasty. Fotografie musí mít motiv. Musí být o něčem.
  • Foťte obyčejné věci neobyčejným způsobem. Nebojte se být kontroverzní.
  • Prázdná obloha (nejhůře vypálená) je klasický příznak nezajímavé a obyčejné fotky. Obloha hraje u krajin obrovskou roli.
  • Bleskem toho více pokazíte. Hra světla a stínu vytváří emoce. Blesk stíny ničí.
  • Foťte jednu scénu vícekrát. Je větší pravděpodobnost, že alespoň jeden snímek bude stát za to.
  • Nezapomeňte - všeho s mírou. Všechny úpravy dělejte s citem a nic nepřehánějte, jinak dosáhnete opačného výsledku.
Na závěr jen dodávám, že výše zmíněné rady jsou mými osobními zkušenostmi, které se mi osvědčily. Je pravděpodobné, že mnoho z popisovaného lze docílit i jinak, třeba i snáze. Ideální je, když si člověk na vše přijde sám, lépe to pochopí. Také proto se nezmiňuji o konkrétních postupech. V případě zájmu bychom mohli jednotlivým bodům věnovat více pozornosti, konkretizovat postupy. V rámci zjednodušení jsem článek zkrátil a vynechal odborné výrazy, kterých jsou podobné texty většinou plné. Také proto může tento text připadat profesionálům úsměvný. Začátky nejsou žádný med.

Náplní dalšího tutoriálu by mohly být ukázky práce s grafickým editorem na konkrétních příkladech. Fotografování je věda. Je více než dobré si pročíst například teorii zlatého řezu, třetinové kompozice či pojmy týkající se digitálních fotoaparátů a jejich funkcí. Pochopení principů usnadní cestu k hezkým fotkám. Omlouvám se za zvýšený výskyt loga v rámečcích ukázkových fotografií. Pro větší autentičnost jsem vybíral snímky přímo ze své galerie.

Přeji všem dobré světlo - otřepaná fráze s neotřesitelnou pravdivostí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud