Kulturní hlídka: Z Brna do Černobylu

Kulturní hlídka: Z Brna do Černobylu

Nastávající týden přinese nejen pověrami opředený pátek třináctého, ale také spoustu zajímavých výstav. Tentokrát se za nimi vydáme i přes hranice hlavního města.

Dá se říct, že nejdůležitější vernisáže jste už prošvihli. Vypadá to, jakoby se všechny galerie domluvily a naplánovaly výstavy na začátek láskyplného období. Dům umění města Brna vsadil na černobílé snímky místního rodáka Rudolfa Štursy. Připomíná jeho celoživotní dílo, která vznikalo průběžně v padesátých až osmdesátých letech během autorových cest po různých kontinentech.

Rudolf Štursa je vnímavým pozorovatelem situací s humornou, poetickou, ale i dramatickou pointou. Jeho snímky reflektují dobový trend, postižení současného života v duchu poezie všedního dne. Fotografie se soustřeďují na námětově širokou škálu lidských vztahů, na situační momentky, portrét a vystihují autentickým svědectvím svou dobu. Výstava začala 4. května a potrvá do 12. června.

stursa-02.jpg 
Rudolf Štursa: Brilianty, Polsko (1964)

Dalším fotografickým lákadlem jsou České Budějovice a jejich Dům umění. Představí se tam zahraniční autor se svou instalací orosených jablek. Nelekněte se, jedná se o barevné a černobílé snímky Američana Christophera Williamse, pro kterého je „KAPITALISTISCHER REALISMUS?“ vůbec první samostatnou výstavou v zemi bývalého Sovětského bloku. Tato skutečnost má zvláštní význam, neboť – přestože to na první pohled není příliš patrné - rozdělení světa studenou válkou je jedním z klíčových témat autorova díla. Je vepsáno již do názvu Williamsova dlouhodobého projektu „For example: Dix-huit Leçons Sur La Société Industrielle“, jenž odkazuje k tematicky spřízněné knize Raymonda Arona z roku 1963 a vizuálně mu odpovídá Williamsova velká „dvojice studené války“: snímky fotografického aparátu Kiev 88 a kukuřice s kalibračním vzorníkem Kodak.

Zatímco politické dějiny východní Evropy jsou podle Williamse vtěleny do sovětské kopie německého fotoaparátu Hasselblad, která byla po druhé světové válce montována v ukrajinské továrně původně určené pro výrobu zbraní, západ ztělesňuje zdánlivě reklamní fotografie umělohmotného modelu kukuřice. Výstava v Domě umění představí instalaci dvanácti zcela nových barevných i černobílých snímků Christophera Williamse, na nichž se navracejí jeho klíčové náměty fotoaparátů a dalších technických přístrojů, ale objevují se i nová témata přírody. Centrální postavení zaujímá fotografie orosených zralých jablek, což odkazuje k procesu růstu a pádu, ať už tuto křehkou stabilitu přisuzujeme fotografickému obrazu či společnosti. Výstava odstartovala taktéž minulý týden a k vidění je do 12. června.

williams.jpg
Christopher Williams: Kapitalistischers Realismus

A čím květen překvapil Prahu? Kromě výstav Tona Stana v Galerii Václava Špály a Jiřího Turka v galerii Leica, o nichž jsme informovali již dříve, zveřejnil svou práci další významný český fotograf – Antonín Kratochvíl. Pro své dokumentární černobílé fotografie z okolí Černobylu si vybral výstavní sál Mánes. Snímky mají připomenout 25 let starou tragédii, z jejíchž následků se místní obyvatelé vzpamatovávají dodnes. Záběry z Černobylu nikdy nebyly představeny v České republice v takovéto míře, navíc je doplňují dobové zprávy o tragédii v tehdejším tisku, které o celé situaci informovaly jako o lokální nehodě malého rozsahu. Galerie Mánes pořádá i několik akcí, při kterých se budete moci osobně setkat s Antonínem Kratochvílem. Poslední možnost k návštěvě je 29. května.

kratochvil.jpg 
Antonín Kratochvíl: Černobyl

Fanouškům alternativnějšího stylu, než je černobílá klasická fotografie, nabídne pátek třináctého zahájení výstavy české umělkyně Sylvy Francové, která představí svůj soubor fotografií a videí, jenž nese kompletní název Diváci. Autorka, která se netají tím, že nejraději fotí své dvě dcery, nás na chvíli přenese do své domácnosti a do dětských let, kde vládnou autentické emoce a prožitky. V Galerii Chodovská na Praze 4 budou snímky viset do poloviny června.

Určitě si přečtěte

Články odjinud