14
Fotogalerie

My všichni kolejnicí praštění

Pokud cestujete vlakem, pravděpodobně jste je už potkali. Pobíhají po stanicích a ze všech možných úhlů pořizují záběry lokomotivy. Jak se fotí vlaky?

Pokud jste někdy cestovali vlakem, pravděpodobně jste potkali některé z nich, kterak pobíhají po stanicích a ze všech možných úhlů pořizují záběry lokomotivy. Na té však podle vás není nic zvláštního. Matně si vybavujete, že byla asi červená. Zatímco se vlak rozjíždí a vy se začínáte věnovat novinám, o pár kilometrů dál ve směru jízdy začínají přípravy na lov beze zbraní…

1.jpg
Mašina (autor: Jofi)

Lidský mozek je orgán velmi složitý a z větší části neprobádaný. Díky vědcům a lékařům
sice víme, kde se nachází centra řeči, ovládání smyslů či rovnováhy, avšak stále nikdo
neobjevil místo, které nám našeptává, co máme mít rádi, co se nám má líbit a co máme obdivovat.

Přitom bych opravdu rád věděl, proč se nejčastějším objektem, který se mi v průběhu mé fotografické kariéry objevil v záběru, stal vlak. Výčet toho, co může člověka na železnici fascinovat, schovám do citátu, jehož autorem není nikdo menší než Antonín Dvořák: „Všechny svoje symfonie bych dal za to, kdybych vynalezl lokomotivu.“

2.jpg
Jízda ŠŠŠššš (autor: Jofi)

Do článku jsme vybrali zajímavé snímky s železniční tématikou z galerie DIGIareny

Částečně specifický přístup

Užitečné weby

www.zelpage.cz – internetový železniční magazín, jehož součástí je nejen fotogalerie, ale i řazení vlaků, takže si můžete zjistit, který vlak je pro vás něčím zajímavý

www.trainweb.cz – inspirujte se
pěknými fotkami nejen z naší země

www.railpictures.net – mezinárodní fotoweb, obsahující převážně snímky z USA a Kanady

www.suncalc.net – sluneční „kalkulačka“, která vám ukáže, kdy a v kolik budete mít na svém vyhlédnutém místě ideální světlo

m.idos.cz – informace do mobilu
o poloze vlaku či případném
zpoždění.

S vybavením si hlavu příliš lámat nemusíte, pokud máte v plánu začít s „klasickými krajinkami s vláčkem“. Většinou budete pracovat s ohnisky 24 až 50 milimetrů, což hravě zvládne lecjaký základní zoom, včetně optiky kompaktních fotoaparátů. Je však potřeba si uvědomit, že krajina je sice statická, ale vstupuje do ní pohybující se objekt.

Právě pohyb je nutno zohlednit při nastavení času expozice. Může se vám přihodit, že najednou nebudete mít v zádech tolik světla, kolik jste si mysleli (přehled používaných časů závěrky najdete v rámečku Nenechte si ujet vlak).

Kompozice, na rozdíl od techniky, svá specifika má. Moderní tratě se neobejdou bez sloupů, na kterých je zavěšeno elektrické (trakční) vedení – vybírejte si tedy taková místa, kde se vám podaří zachytit lokomotivu, aniž by ji překrýval nebo se jí dotýkal jediný stožár. Zní to možná složitě a nemožně, ale praxí dosáhnete kýženého výsledku. U parních lokomotiv si nechte dostatek prostoru pro „bago“ neboli pořádný dým. Abyste se ho vůbec dočkali, je dobré si zjistit, ve které části trati pojede vlak do kopce. Někteří strojvůdci však mají pro fotografy pochopení a umí vyčarovat fotogenický oblak téměř kdekoli.

Pamatujte i na to, že méně je někdy více. Nesnažte se mít za každou cenu v záběru vše, co vám v danou chvíli přijde zajímavé, protože tyto objekty ve výsledku mohou odpoutávat pozornost od hlavního motivu vašeho snímku.

3.jpg
Albatros (autor: Fagat)

Dbejte na to, aby se vám do hledáčku vešel celý vlak. Pokud víte, že bude dlouhý, komponujte obraz tak, aby okraj fotky rámoval statický objekt. Konec soupravy se tak schová za něj a nebude amputován okrajem snímku. Nechte v záběru dostatek místa i před vlakem, aby bylo naznačeno, v jakém směru se pohybuje, a zároveň nevyjížděl ven ze scény.

Využijte maximální potenciál místa, na kterém se nacházíte: zachyťte vlak i s jeho odrazem ve vodě, postavte se nad úroveň trati a zachyťte panoráma kopců v pozadí anebo s pomocí dlouhé ohniskové vzdálenosti zdůrazněte místo, kde trať přechází ze stoupání do klesání či roviny anebo obráceně (takové místo se označuje jako „lom nivelety“).

4.jpg
Železná dáma (autor: Malajský tygr)

Každý si najde svůj styl

V žánru železniční fotografie v současnosti převládá trend vlaku v krajině. Námaha, vynaložená pro pořízení takového snímku, je hlavně fyzického rázu. Musíte nalézt
správné místo, dostat se na něj, zpacifikovat případný rušivý porost a zvolit ideální pozici
pro pořízení snímku. Efektně působí fotografování projíždějícího vlaku z nadhledu
a pokud možno v tzv. oblouku (odborné označení pro zatáčku). Nejlépe tak vynikne
pozadí snímaného objektu a snadněji lze také zachytit celou vlakovou soupravu. Není však od věci se i v tomto fotografickém odvětví vymykat. Možností je celá řada!

5.jpg
Šlechtična (autor: Miroslav Krejčí)

Zkuste si to!

Nejjednodušším způsobem, jak zjistit, zda vám něco jde a baví vás to, stále zůstává praktický test. Vezměte svou fotovýbavu a vypravte se na nádraží. Nebojte se pozorovat tamní dění skrz hledáček (displej) a sami uvidíte, že role cestujícího není tou jedinou, ve které se v rámci železnice můžete ocitnout. Začnete si všímat věcí, jež vám dříve unikaly, protože jste se soustředili jen na to, abyste nasedli včas do správného vlaku. Při následující cestě se dívejte z okna, jakkoli si můžete myslet, že neuvidíte nic nového. Hledejte místa, kde by mohly vzniknout pěkné snímky, a přemýšlejte, jak se na ně dostat.

6.jpg
Wagon (autor: 1krtecek)

Žádný učený z nebe nespadl, nebojte se tedy čerpat inspiraci z internetu. Pokud se rozhodnete nahrát svá díla do některé z moderovaných webových galerií, dbejte dobře míněných rad správců, kterým jde o totéž, co vám – mít pěknou fotografii.

Rozloučím se naší tradiční zdravicí: „Ať to jezdí a dobré světlo!“

7.jpg
Tá správna koľaj (autor: Matkokupko)

Začátečnické minimum

Slunce pokud nehodláte experimentovat s protisvětlem, foťte raději se sluncem v zádech.

Priorita času – při fotografování u trati používejte režim priorita času, pokud to váš přístroj umožňuje.

Kompozice – mít lokomotivu přes celou fotku je špatně – dejte jí prostor!

10.jpg
Nádraží II (autor: Kirtap)

Pozor, co je vidět – dejte si pozor na objekty, které se mohou dostat do vizuální kolize se soupravou (všemožná zeleň okolo trati, sloupy trakčního vedení, návěstidla, budovy…). Srostlice totiž nevypadají hezky.

Zkuste si panning – je to stále nejlepší způsob, jak zachytit pohyb.

Využijte protisvětlo – na siluetu vlaku proti slunci, třeba i zapadajícímu, je moc pěkné pokoukání.

„Poslední pohled sebevraha“ – najděte si místo, kde se dá schovat do vnější strany oblouku (zatáčky) a použijte teleobjektiv, abyste si přitáhli čelo přijíždějícího stroje. Výsledek však raději neukazujte lidem, kterým na vás záleží.

Noční zátiší – vezměte stativ a vyrazte na vlakové nádraží! Využijte k tomu dlouhé zimní večery.

9.jpg
742 377-5 (autor: Jirka Zápalka)

Světelné šmouhy – pokud vás omrzí fotografování ve stanici, vydejte se s trojnožkou do terénu a zkuste si vybrat místo, kde vynikne světelná stopa projíždějícího vlaku.

8.jpg 8n.jpg
Hlavák  a Hlavák 2 (autor: Elvis.jarous)

Industriál – existují lokality, kde relativně bez potíží do jednoho záběru dostanete řádně špinavý vlak včetně staré fabriky (opuštěného lomu, rypadla, elektrárny…). Jakkoli může být prvotní představa nevábná, výsledné snímky jsou velmi působivé.

V jámě lvové – minimálně jednou ročně, konkrétně na podzim, probíhá ve větších stanicích Den železnice. To je skvělá příležitost k tomu, abyste se s fotoaparátem dostali tam, kam se běžně nepodíváte, a pokusili se tvůrčím způsobem zachytit každodenní realitu třeba v lokomotivním depu.

Vyfoťte vlak, ve kterém jedete – přemístěte se do posledního vozu a počkejte, než se konec vlaku ocitne uvnitř oblouku (zatáčky). Pokud chcete zdůraznit pohyb, nastavte na fotoaparátu delší čas (1/20 s bude stačit). Dejte si však dobrý pozor na stabilitu při snímání.

11.jpg
475.101 – Šlechtična (autor: Vasekvolf)

Železnice nejsou jen vlaky – opuštěné vlečky průmyslových podniků, detaily různých částí infrastruktury, staré mechanické závory, vraky vagónů… To vše
může posloužit vaší kreativitě.

12.jpg
Tváří v tvář konci (autor: Dimo)

Lidé – všímejte si dění okolo vlaku. Personál musí provést řadu úkonů, než vlak vyjede z nástupní stanice. Všimněte si, jak dává vlakvedoucí signál k odjezdu směrem ke strojvůdci, anebo do svého snímku zakomponujte výpravčího s plácačkou, dokud u nás nějaké máme. Ale i samotní cestující dotváří atmosféru nádraží: ostatně, právě pro ně byla kdysi postavena.

13.jpg
Práce na dráze (autor: Roxtidy)

Pár rad pro vaši bezpečnost

Za žádných okolností nevstupujte na trať mimo přejezdy/přechody.

Pokud se pohybujete podél kolejí, měli byste být dobře vidět. Pokud zaregistrujete vlak, zastavte se, otočte se jeho směrem a na strojvůdce mávněte. Jen tak si bude
jistý, že se neloučíte se životem tímto obzvlášť nechutným způsobem. Jde o velmi stresující povolání, tak se jim je snažte ulehčit svým zodpovědným jednáním.

Jestliže na vás strojvedoucí zahouká, mávnutím mu dejte na srozuměnou, že o něm víte. 

Nelezte po návěstidlech (semaforech) a sloupech trakčního vedení.

Myslete na zákony. Trať, stejně jako dvoumetrový pás na obě strany od ní jsou soukromým pozemkem. K pohybu po něm potřebujete zvláštní povolení, jehož držiteli jsou pouze zaměstnanci správy drah a dopravců. 

Nemanipulujte se značením okolo tratě, ani kdyby to znamenalo jistotu miliónového záběru. Každá cedule má svůj účel, navíc jde z hlediska zákona o obecné ohrožení.

Pokud se však na kolejích ocitnete…

  • V tunelu sledujte značení na stěnách – klesající bílá čára vede k nejbližšímu výklenku, ve kterém je možné se schovat před projíždějícím vlakem.
  • Místa označená cedulí „zúžený průjezdný profil“ znamenají, že se jimi protáhne pouze vlak, takže není kam uhnout.
  • Zjistěte si, co znamenají signály na návěstidlech, abyste věděli, co se odehrává v úseku trati, kde se právě nacházíte.
  • A obligátní rada na závěr: nestoupejte na kolejnici, neboť je hladká a nízký součinitel frikce může být velmi nápomocen rychlému připomenutí si toho, co jste zapomněli o působení gravitace.

Článek vyšel v časopisu DIGIfoto 12/2011

Určitě si přečtěte

Články odjinud