5
Fotogalerie

Co nabízí barevný prostor Lab v Adobe Photoshopu

Barevný prostor Lab představuje pro některé fotografy velmi užitečný nástroj, s jehož pomocí upraví rychle a efektivně své snímky. Vyžaduje však vlastnit potřebný software a nové znalosti o barevných prostorech.

U minulého Tipu na pátek se rozvinula diskuse, ze které vyplynulo, že by se i na DIGIareně hodil nějaký úvod do barevného prostoru Lab. Dnes tedy lehkým úvodem začneme a v dalších článcích se k úpravám a trikům v „Labu“ postupně vrátíme.

O tom, že existují různé barevné prostory, se zřejmě není třeba příliš dlouho rozepisovat – digitální fotografie jsou vždy uloženy v RGB (podle tří základních složek: červené, zelené a modré) a na papíře se zase používá prostor CMYK (azurová, purpurová, žlutá a černá).

Tentokrát ale bude řeč o zcela jiném prostoru s označením Lab. Tento barevný prostor, nebo režim, chcete-li, je definován třemi složkami, kanály. Jasová složka L-světlost je zde oddělena od barevných a (zeleno-červené) a b (modro-žluté). Prostor Lab patří mezi nezávislé barevné prostory, není tedy závislý na zobrazovacím zařízení a současně je založen na lidském vnímání barev.

Jestliže byste se blíže podívali na jeho barevné kanály, zjistíte, že tomu i odpovídají – například neexistence odstínu jako žlutá modř. Díky tomu, že zde jsou barevné složky odděleny od jasové, můžete barvy upravovat bez ovlivnění světlosti, a tím zamezit vzniku nežádoucích artefaktů při konkrétních úpravách.

Lab.jpg
Barevný prostor Lab, ve kterém jsou barevné složky odděleny od jasové. Někdy se můžete setkat s označením L*a*b* nebo také CIE LAB, LAB, CIE L*a*b*. L-světlost se pohybuje v rozsahu 0–100 (tedy od plné černé po plnou bílou), barevné kanály pak v rozsahu –128 až +127.

Samozřejmě že některé z úprav, které byste provedli v prostoru Lab, můžete udělat i v klasickém režimu RGB. Lab vám však dává do rukou další možnosti a někdy i značně urychlí čas při zpracování fotografií, navíc bez zbytečných vedlejších efektů. Úpravy budeme provádět v Adobe Photoshopu, který jako jeden z mála fotoeditorů podporuje práci s prostorem Lab. Přestože se dá snímek převést do Labu i například v GIMPu, není v něm práce tolik uživatelsky příjemná.

V Adobe Photoshopu se do Labu dostanete skrze menu Obraz | Režim | Barvy Lab.

Jak se orientovat v prostoru Lab?

Zatímco obsah kanálu L-světlost je zcela zřejmý, neboť zastupuje partie od nejtmavších po ty nejsvětlejší, zobrazení kanálů a i b již může být alespoň ze začátku matoucí. Berte křivku v kanálu a jako jistou hranici mezi červenou a zelenou, resp. křivku v kanálu b jako hranici mezi žlutou a modrou (pro přehlednost jsme tyto barvy rovněž zaznačili v obrázcích, ale ve Photoshopu se vám pochopitelně nezobrazí).

kanal L.png kanal a_zaz.png kanal b_zaz.png
Kanál L-světlost | Kanál a | Kanál b

Nemusíte se tak nutně orientovat podle čísel, ale z těchto hranic si jednoduše odvodíte třeba postup při vyladění barevné tonality snímku. Jestliže budete chtít fotku celou posunout do červena, pak stačí uchopit křivku v kanálu a a celou ji zvednout nahoru. Jednoduché, nebo ne?

informace.png
Panel Informace

Orientovat se v barevném prostoru můžete i pomocí panelu Informace (zobrazíte si jej z menu Okna, příp. klávesou F8). Máte zde zastoupeny všechny tři složky L, a, b a při přejíždění myší nad fotografií se budou tyto hodnoty měnit. Čím vyšší číslo u L, tím je daná partie snímku světlejší. Pokud jsou u kanálu a záporné hodnoty, pak je daná oblast spíše zelená než červená, a jestliže jsou u kanálu b záporné hodnoty, je daná partie snímku spíše modrá než žlutá a naopak. Tento přehled se vám může hodit nejen v situaci, kdy nedůvěřujete věrnosti barevného podání monitoru, se kterým pracujete.

Na panelu Informace naleznete vždy dva barevné prostory. Oba si můžete změnit podle potřeby pomocí Volby panelu (poklepáním na drobnou ikonu s řádky na panelu v pravo nahoře). Můžete tak mít například vždy jako jeden z prostorů nastaven Lab.

Oddělená práce s barevnými a jasovým kanálem přináší výhody například při doostřování, nebo redukci barevného šumu, provádět můžete ale i jemnou korekci nepřesného vyvážení bílé nebo Lab prostor využít pro převod do černobílé.

Některé části textu byly převzaty z článku RGB, nebo CMYK? Lab!, který vyšel v DIGIfotu 4/2010.

Určitě si přečtěte

Články odjinud