11
Fotogalerie

Živá žena jako součást expozice? V Rusku ano.

Díla dotvořená jeho ochránci. Těžko uvěřit, že tito lidé se ocitli na svém místě náhodou. Newyorský fotograf Andy Freeberg

Ruská žena s rukama složenýma v klíně a šálou přehozenou kolem krku, tajemně napodobující skupinku žen z obrazu, který vytvořil ruský realista Jurij Kugacha.

To je jen jedna fotografie ze série s názvem "Guardians" od newyorského umělce Andyho Freeberga. Obrazy dotvořené strážkyněmi, jež mají nad díly držet ochrannou ruku. Ženy na správném místě. Jakoby tyto postavy do svého díla namaloval vlastním štětcem sám malíř.

3.jpg 5.jpg

Možná už se vám také stalo, že vás při výstavě zaujal více člověk nenápadně sedící v rohu a čtoucí si nenuceně noviny, než vystavěné umělecké objekty. Mě ano. Kolikrát jsem v této nehybně sedící postavě našla dokonce víc živoucího, než v obrazu visícím vedle ní. Jaký je vlastně účel těchto lidí v galeriích? Občas mě přivedou k šílenství svým striktním přístupem. Nenávidím je, když mě vyhazují minutu před zavíračkou. Když ale sedí klidně na židli v rohu místnosti, pak tyto strážkyně – často důchodkyně – dokážu přijmout i jako součást výstavy.

6.jpg 7.jpg

Žen hlídající galerijní expozice si povšimnul také Andy Freeberg. Když přiletěl do Ruska, vůbec netušil, jaký zajímavý projekt tam pro svou práci najde. Původně přijel do Ruska s jinými úmysly. Jeho plán však nevyšel, a tak se frustrovaný vydal hledat inspiraci do ruské státní galerie. To, co tam našel, ho nakonec zaujalo natolik, že se rozhodl udělat svůj projekt právě tady. Takže zatímco ostatní návštěvníci svými kompakty zaznamenávali tamní obrazy z 19. století, Andy mířil svým fotoaparátem na ženy, které až nápadně zapadaly do kompozice díla, které měly střežit. Anebo, že by kurátor výstavy přistupoval k práci s takovou precizností?

8.jpg 9.jpg

„Když jsem poprvé viděl tyto ženy, byl jsem nadšen. Wow, to je neuvěřitelné, říkal jsem si," vypráví čtyřiapadesátiletý Freeberg, který svou první návštěvu ruské galerie absolvoval v roce 2008. Udělal tam pár snímků, které později představil na fotografickém festivalu v Houstonu. Náhodou si této série všiml i jeden z členů ministerstva kultury Ruské federace Evgeny Berezner. Ten z ní byl natolik ohromen, že Freeberga vyzval k tomu, aby v této sérii pokračoval a pozval ho oficiálně do Ruska.

12.jpg 13.jpg

Andy fotil v galerii celý rok. „V létě je lepší světlo, ale v zimě jsou ženy lépe oblečeny,“ říká fotograf. Oblečení přitom na jeho fotografiích hraje zásadní roli, to ono dotváří dílo do dokonalé podoby. Zároveň je to však i jakási nezaujatost žen, jakoby tam postavy takto usedaly každého dne. Jeden úsměv do kamery a celá fotografie by byla zmařena.

2.jpg

Když Andy do Ruska přijel podruhé, už si s sebou přizval i rusky hovořícího tlumočníka. Takže zatímco první focení v galerii se odehrávalo v momentkách, druhé už byla přesně stylizované podle přání amerického fotografa. „V Rusku je úsměv příliš intimním gestem. Rusky si o amerických ženách myslí, že jsou divné. Na jejich vkus se příliš se smějí,“ říká Andy.

1.jpg 10.jpg

Vystudovaný fotograf a teoretik umění vyhrál se sérií Guardians již několik cen. V budoucnu by rád tyto snímky vystavil v Moskvě nebo v Petrohradu, aby je mohli vidět i ženy, které se na fotografiích objevují. „Myslím, že by se rády viděly, jak střeží umění, protože jsou na svou práci hrdé. Práce je součástí jich samotných," říká Andy Freeberg.

Více fotografií najdete na webu Andy Freeberga.

Určitě si přečtěte

Články odjinud