11
Fotogalerie

Buďte fotografem, nikoliv znalcem digitální techniky!

Znalci znají fotografickou techniku, fotografové fotí. Tato znalost je na hony vzdálená praktickému fotografování, které jediné fotografa zocelí. Diskuzí nad technikou najdete mraky, o světle a kompozici však mnoho debat není.

V druhé vlně se zejména amatérští fotografové zajímají o možnosti nastavení svých přístrojů. Kupodivu někde vzadu se krčí to podstatné. Tím je fotografování v souvislosti se světlem, úhlem záběru nebo rozhodujícím okamžikem.

Někteří fotografové odkládají své opravdové tvůrčí období do nového začátku, kdy budou vybaveni správným fotoaparátem, objektivem atd. Je to hluboký omyl, který vítají prodejci a výrobci techniky. Nezastupitelnou úlohu v tvůrčí činnosti mají praktické zkušenosti, lhostejno s jakou technikou.

12.jpg 13.jpg
Dělal jsem produktové fotografie skleniček. Na ukázku jsem zabral ateliérovou situaci jednoho snímku, kdy fotoaparát byl před touto sestavou.

Zkoušejte, experimentujte s vybavením, které máte nyní. Vyberte si vám blízké téma a něco si o tom přečtěte. Pak vyrazte do terénu (nebo ateliéru). Výsledky pečlivě na monitoru porovnejte a udělejte pro sebe závěr. Totéž platí i pro profesionální fotografy. Ti mají svůj repertoár zažitý, ale zkoušejí i nové pohledy, aby je mohli také zařadit do svého repertoáru.

10.jpg 

Tudy vede cesta k opravdové kreativitě. Není to totéž, jako zuřivé cvakání s nadějí, že některý snímek bude mimořádný. Zejména pokud na snímcích záleží nebo jsou neopakovatelné, musíte vytáhnout některou z variant svého kreativního, odzkoušeného repertoáru. Nejedná se o puristický přístup, ale naopak velmi elastické uplatnění vyzkoušených metod za účelem získání, podle vás, hezkých fotografií.

2.jpg
Hloubka ostrosti, symbolika podzimu, kompozice a zejména zaměření na detail stojí za řeč u této fotografie. Důležité je, že tyto parametry jsem při fotografování uplatnil automaticky jako principiálně odzkoušené. Mimochodem je to můj prodejně nejúspěšnější snímek na Shutterstocku.

Váš repertoár je jakási podvědomá databanka fotografií včetně způsobu jejich pořízení z hlediska kompozičního a expozičního. Experimentování a hledání nových pohledů je veledůležité pro rozšíření vlastního repertoáru řešení snímků daných scén. Kvantita snímků při hledání nových možností nezaručuje větší kvalitu některých z nich. Spíš je to naopak, protože spoléháte, že to tam někde bude na úkor své tvůrčí invence.

11.jpg
U nás v Teplicích je Zámecké náměstí s květinami v truhlících, jehož fotografií existuje nespočet. Problém je, že výraznou dominantu, Morový sloup a dále zámek s kostelem ruší členité okolí (odpadkové koše, dopravní značky, domy). Koncem léta byla pěkná obloha, tak jsem schoval slunce za sloup a otočil aparát nahoru tak, aby byl sloup kolmo.

Foťte, jak nejlíp umíte!

V době digitální techniky svádí fotografy úvaha, že při velkém množství snímků najdou myšlenku doma v klidu na monitoru. Tak tomu opravdu není ani u ryzích amatérů, natož u profesionálů. Nápady a vize můžete realizovat jenom s fotoaparátem u oka.

5.jpg
Oblíbený Mariánský most v Ústí nad Labem. V editoru jsem provedl jenom mírný ořez. Vše podstatné, tedy kompozice a světlo, jsem řešil při fotografování.

Jistě si dovedete představit vaše nové pohledy např. na portrét, krajinu, architekturu nebo zátiší. Horší už to bude u reportáže, třeba z demonstrace ve velmi vypjatých situacích. Je to extrémní příklad, ale dobře ukazuje, že i v tak specifickém prostředí si může ten, komu to vyhovuje, najít své preferované vyjadřovací metody.

Z mé strany je to mimo jiné: jdi blíž (objektiv s kratším ohniskem), buď připraven chvilku před rozhodujícím okamžikem pro záběr (v předstihu bez přemýšlení nastavuj přístroj u oka), intenzivně vnímej atmosféru a rytmus dění (navedou tě k okamžiku stisku spouště), předvídej situace a stiskni spoušť zlomek sekundy před vrcholícím dějem.

6.jpg
Snímek jsem dělal z bezprostřední blízkosti a povedlo se mi stisknout spoušť ve správnou chvíli. V tomto případě i kácející se značka a domy znázorňují chaos a strach.

Chápu, že mnoho fotografů zajímá, stejně jako mě, jak technika funguje a jaké jsou novinky. To by však měl být jenom vedlejší produkt fotografického umění. Kdo příliš akcentuje různá vybavení a jejich možnosti na úkor fotografování, není fotografem, ale v nejlepším případě znalcem fotografické techniky. Občas některé podezřívám, že skutečně nefotografují.

3.jpg
Hotelový bazén není moc inspirativní pro fotografování. Tady se mi povedl poněkud netradiční pohled spojený s letními barvami a jedinou důležitou diagonálou mezi ostatními svislými a vodorovnými liniemi (foceno kompaktem).

Když přemýšlíte o technologii bez spojení s tvorbou snímků, postrádá to pro fotografa smysl. Opačným pólem, ale přijatelnějším, je uvažování o kompozici a světle bez jakéhokoliv spojení s technologií.

7.jpg
Asi není větší turistická klasika než pohled z Ponte di Rialto v Benátkách na Canal Grande. Téměř jakýkoliv přístroj zaznamená takový snímek. Dával jsem pozor hlavně na svislé vertikály a umístění kanálu přes celé popředí (aby byl fakt grande) a dál úhlopříčně. Nejdůležitější je podvečerní atmosféra s lampičkami na terasách a hlavně světlo zapadajícího slunce (na to jsem musel počkat).

Kolty proklatě nízko.

Známe to z westernů. Mít kolty stále při ruce bylo praktické. Nedaří se mi příliš oddělovat svůj život fotografický od toho ostatního. Vidím záběry všude okolo sebe. Pokud nemám u sebe fotoaparát, nemohu svoje vize ověřit a dost mě to štve. Je-li to jenom trochu možné a odpovídá to vašemu stylu, noste s sebou fotoaparát. Bez něj se nedá fotografovat a promeškané situace se většinou neopakují.

8.jpg
Bez připraveného fotoaparátu nejde rychle reagovat na takovou scénu. Fotoaparát u pasu, panning (sledování objektu), expoziční čas 1/100 sec. v kombinaci s nižší clonou pro menší hloubku ostrosti a umístění kola. To jsou důležité parametry pro tento snímek.

Fotoaparát může být mimo hru, i když ho máte u sebe v brašně. Mnohokrát jsem si ověřil, že když mám fotoaparát připraven, udělám o dost víc zajímavých snímků, než když ho nesu v tašce nebo batohu. A to mám batoh s jedním ramenním popruhem, který přetočím dopředu a zatažením pouze za jeden zip je fotoaparát připraven za 6 sec. (změřil jsem to).

S fotoaparátem v zavazadle nic nevyfotíte. Od akce spolehlivě odradí batoh, který musíte sundat na zem, rozepnutím několika spon a zipů se dostat k přístroji a pak ještě přeorganizovat zbytek vybavení včetně svačiny.

9.jpg
Prague Pride je pro mě hodně pohodová záležitost, a to jsem chtěl zdůraznit víceméně netypickým snímkem bez převleků a zjevné erotiky.

Technika je nástrojem, který slouží fotografovi k uplatnění prvků designu, kompozic, světelných řešení a výrazů. Největším nepřítelem fotografa je jeho nepřipravenost realizovat širokou paletu těchto prvků. Druhým největším nepřítelem je, ač to zní banálně, fotoaparát mimo dosah. Fotografický znalec může být fotografem, ale také nemusí vůbec používat fotoaparát. Buďte fotografem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud